Buurman, Nanne© Nicolas Wefers

Nanne Buurman

Wissenschaftliche Mitarbeiterin | Kunstwissenschaft | documenta und Ausstellungsstudien

Nanne Buurman ist Kunst- und Kulturwissenschaftlerin, Kuratorin und Autorin. Nach dem Studium in Leipzig war sie Promotionsstipendiatin der Deutschen Forschungsgemeinschaft im Internationalen Graduiertenkolleg InterArt an der Freien Universität Berlin, Gastwissenschaftlerin am Goldsmiths College in London sowie Lehrbeauftragte am Institut für Kulturwissenschaften der Universität Leipzig und am Institut für Bildende Kunst und Kunstwissenschaft der Universität Hildesheim. Sie arbeitete für verschiedene Kunstinstitutionen und war an zahlreichen Kunstvermittlungs-, Ausstellungs- und Publikationsprojekten beteiligt, darunter beispielsweise das von ihr als Kunstvermittlerin der documenta 12 initiierte Projekt Arbeitslose als Avantgarde. Buurman forscht und publiziert zu Politiken, Ökonomien und Epistemologien des Kuratorischen, zum Verhältnis von Autorschaft, Gender und Arbeit im Feld der zeitgenössischen Kunst sowie zu den sozialen, medialen und transkulturellen Bedingtheiten künstlerischer und kuratorischer Produktion im globalen Kontext. Sie ist Mitherausgeberin der Bände documenta. Curating the History of the Present (2017) und Situating Global Art. Temporalities – Topologies – Trajectories (2018).

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Nanne Buurman | Researcher | Art History and Theory | documenta and Exhibition Studies

Nanne Buurman is an art educator, curator and scholar. After graduating from Leipzig University, she was a member of the International Research Training Group InterArt Studies at the Freie Universität Berlin and a visiting researcher at Goldsmiths College in London (both funded by the German Research Foundation DFG). As an adjunct lecturer, she has taught in the department of cultural studies at Leipzig University and in the department of art history and artistic practice at Hildesheim University. She has also been involved with numerous collaborative exhibition, mediation and publication formats, such as the art education project Arbeitslose als Avantgarde (“The Unemployed as an Avant-garde”), which she initiated in the framework of documenta 12. Her main research areas include museum and exhibition studies with a focus on the politics, economies and epistemologies of curating, the past and present of documenta, the shifting roles of race, class and gender in artistic and curatorial practice as well as the technological and transcultural conditions of cultural production in a global context. She guest-edited documenta. Curating the History of the Present, a special issue of OnCurating Journal that was published at the occasion of documenta 14 (June 2017) and co-edited the conference volume Situating Global Art. Topologies - Temporalities - Trajectories forthcoming (2018).