11.04.2018 18:30 UHR

SHIFTS AND POSTPONEMENTS: On Exhibition Histories and Archives

documenta Institute Discourse #3 – Lecture by Rike Frank
April 11th 2018, 6.30 pm, auditorium of the Kunsthochschule, Menzelstr. 13–15, 34121 Kassel

The focus of my interest in this lecture is an approach to exhibition history that, to some extent, breaks with museum-led conventions of “historical reconstruction.” My starting points are Charlotte Posenenske’s demand for a “hard realism” (in her one’s own practice), a visit to the 3rd Bahia Bienniale two years after the closing of the exhibition, and Sarah Pierce’s considerations in “It’s Time Man, It Feels Imminent” (2009) and “The Community of the Exhibition” (2017). Against this background, I would like to discuss the various temporalities that permeate exhibition contexts, and their resultant effects. Furthermore, I will address the question of to what extent practicing exhibition history in particular can be productive in questioning existing logics of “framing,” “experiencing,” and “naming.”

Rike Frank is a curator and writer based in Berlin. From 2014–18 she taught exhibition history, theory, and practice in her role as Associate Professor of Exhibition Studies at the Academy of Fine Art of the Oslo National Academy of the Arts (KHiO). She was previously responsible for the programming of the exhibition space at the Academy of Fine Arts Leipzig (HGB); she was also a member of the programming team of the European Kunsthalle, project leader of documenta 12, and curator at the Secession in Vienna. From 2016–17 she planned the conference series “Of(f) Our Times: The Aftermath of the Ephemeral and other Curatorial Anachronics” together with Beatrice von Bismarck, focusing on alternative approaches to dealing with exhibition history. In addition, she is (co-)editor and author of numerous publications including, among others, “Textiles: Open Letter” (2015), “Timing – On the Temporal Dimension of Exhibiting” (2014), and artist monographs such as “Ane Hjort Guttu: Writings, Conversations, Scripts” (2018), “Sketches of Universal History: Compiled from Several Authors by Sarah Pierce” (2013), and “Constanze Ruhm: Coming Attractions” (2012).

“documenta Institute Discourse” invites to think together with international speakers about archives, research and education. This can lead to imaginations about unexpected functions, strategies, and ways of acting for archives, research and education institutions. The public program is a collaboration between the documenta professor at the Kunsthochschule Kassel and the documenta archive. It is part of the process of establishing a new documenta Institute in Kassel.

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Verschiebungen: Über Ausstellungsgeschichte(n) und Archive

documenta Institute Discourse #3 – Vortrag von Rike Frank
11. April 2018, 18.30 Uhr, Hörsaal der Kunsthochschule, Menzelstr. 13–15, 34121 Kassel

Mein Interesse in diesem Vortrag gilt einem Umgang mit Ausstellungsgeschichte, der nur geringfügig den musealen Konventionen einer ‚historischen Rekonstruktion’ folgt. Ausgangspunkte sind Charlotte Posenenske’s Forderung nach einem hartem Realismus (in der eigenen Praxis), ein Besuch der 3. Bahia Biennale zwei Jahren nach dem Ende der Ausstellung und Sarah Pierce’s Überlegungen in „It’s Time Man, It Feels Imminent“ (2009) und „The Community of the Exhibition“ (2017). Vor diesem Hintergrund möchte ich die diversen Zeitlichkeiten, von denen Ausstellungen durchzogen sind, und deren Wirkungsweise diskutieren. Darüberhinaus soll es um die Frage gehen, inwiefern insbesondere das Praktizieren von Ausstellungsgeschichte bei der Infragestellung bestehender Logiken des ‚Rahmens’, ‚Erfahrens’ und ‚Benennens’ produktiv werden kann.

Rike Frank lebt als freie Kuratorin und Autorin in Berlin. Von 2014–18 lehrte sie als Associate Professor of Exhibition Studies Ausstellungsgeschichte, -theorie und -praxis an der Kunstakademie der Kunsthøgskolen i Oslo. Zuvor war sie für das Programm der Galerie der Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig verantwortlich; sie war zudem Mitglied des Programmteams der European Kunsthalle, Projektleiterin der documenta 12 und Kuratorin an der Secession, Wien. 2016–17 konzipierte sie zusammen mit Beatrice von Bismarck die Konferenzreihe „Of(f) Our Times: The Aftermath of the Ephemeral and other Curatorial Anachronics” zu alternativen Ansätzen eines Umgangs mit Ausstellungsgeschichte. Sie ist zudem (Mit-)Herausgeberin und Autorin zahlreicher Publikationen u.a. „Textiles: Open Letter“ (2015) und „Timing –  On the Temporal Dimension of Exhibiting“ (2014), sowie Monographien von KünstlerInnen u.a. „Ane Hjort Guttu. Writings, Conversations, Scripts“ (2018), „Sketches of Universal History: Compiled from Several Authors by Sarah Pierce“ (2013) und „Constanze Ruhm: Coming Attractions“ (2012).

„documenta Institute Discourse “ lädt dazu ein, mit internationalen Sprecher/innen über das Archivieren, Forschen und Vermitteln nachzudenken. Dabei können neue und unerwartete Funktionen, Handlungsformen, Strategien und Imaginationen von Archiven, Forschungs- und Vermittlungsinstitutionen zur Sprache kommen. Die öffentliche Veranstaltungsreihe in Kooperation zwischen der documenta Professur an der Kunsthochschule Kassel und dem documenta archiv begleitet den Prozess der Entwicklung eines neuen documenta Instituts in Kassel.




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