29.06.2020 – 30.06.2020

learning unlearning #8

A non-guided visit to a non-existent exhibition by Jordi Ferreiro on June 29th and 30th at different times.

Please register by June 28th at: info[at]documenta-studien.de
We will sent further instructions via e-mail.

followed by a talk between Jordy Ferreiro, Ayşe Güleç, Gila Kolb and Nora Sternfeld: June 30th, 2020, 6.30–8.00 pm

What challenges do cultural spaces face when thinking of mediation today? Are there practices, approaches and methodologies that feel especially urgent or necessary? In this talk, Catalan artist and educator Jordi Ferreiro use several examples of his work as both an artist and educator, working inside and outside museums, to demonstrate how parallel artistic and pedagogical practices can influence and instruct one another. How can educational, relational, mediation and exhibition practices be further entangled and adapted to our current times and needs? For learning unlearning #8, Ferreiro proposes “A non-guided visit to a non-existent exhibition,” an interactive situation in which the talk becomes a museum and the audience is the mediator of the experience.

Jordi Ferreiro (1982, Barcelona) is an artist and educator. His work explores the concept of institutional mediation and how art can be a tool for intervening in – and changing – the bureaucratic spaces responsible for administering knowledge, constructing what is understood as culture and regulating ways of comprehending the world.

Building on his interests in experimental pedagogies and site-specific practices, Ferreiro uses installations, performances and established educational formats (guided tours, audio guides, etc.) to generate “states of exception” within cultural institutions, with the intention of testing new infrastructures and models of governance.

Ferreiro has carried out projects in the following international institutions: Bergen Kunsthall (Bergen, Norway), Lighthouse (Brighton, UK), Whitechapel Gallery (London, UK), Z33 (Hasselt, Belgium), Zacheta Gallery (Warsaw, Poland), Museo del Oro (Bogota, Colombia), Lugar a Dudas (Cali, Colombia), Valand Academy (Gothenburg, Sweden), Museo Cerrillos (Santiago, Chile), Gaîté Lyrique (París, France), and TEOR/ética (San José, Costa Rica). He has also worked in numerous institutions in Spain, including MACBA, Centre d’Art Fabra i Coats and Museu Nacional d’Art de Catalunya (Barcelona) and Matadero, La Casa Encendida and Museo Thyssen Bornemisza (Madrid).

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vermittlung vermitteln #8

Eine nicht-geführte Tour durch eine nicht-existente Ausstellung von Jordi Ferreiro am 29. und 30. Juni 2020 zu unterschiedlichen Zeiten.

Bitte melden Sie sich bis 28. Juni an, unter: info[at]documenta-studien.de
Wir senden Ihnen weitere Inforationen via E-Mail.

Im Anschluss:
Jordi Ferreiro im Gespräch mit Ayşe Güleç, Gila Kolb und Nora Sternfeld: 30. Juni 2020, 18:30–20:00 Uhr

Vor welchen Herausforderungen stehen Kulturräume heute, wenn sie Vermittlung denken? Gibt es Praktiken, Ansätze und Methoden, die dabei besonders dringend oder notwendig erscheinen? Anhand mehrerer Beispiele seiner Arbeit innerhalb und außerhalb von Museen, zeigt der katalanische Künstler und Vermittler Jordi Ferreiro, wie sich parallele künstlerische und pädagogische Praktiken gegenseitig beeinflussen und inspirieren können. Wie können Bildungs-, Beziehungs-, Vermittlungs- und Ausstellungspraktiken weiter miteinander verwoben und an aktuelle Bedingungen und Ansprüche angepasst werden? Für vermittlung vermitteln #8 schlägt Ferreiro eine nicht-geführte Tour durch eine nicht-existente Ausstellung vor, eine interaktive Situation, in der sein Vortrag zum Museum und das Publikum zur VermittlerIn von Erfahrungen werden.

Jordi Ferreiro (*1982, Barcelona) ist Künstler und Pädagoge. Seine Arbeit untersucht Konzepte institutioneller Vermittlung und die Frage, wie Kunst ein Werkzeug sein kann, um in bürokratische Räume einzugreifen ­– und sie zu verändern ­–, die für die Verwaltung von Wissen, die Konstruktion dessen, was als Kultur verstanden wird, und wie wir die Welt wahrnehmen verantwortlich sind.

Von seinen Interessen an experimentellen Pädagogiken und ortsspezifischen Praktiken ausgehend nutzt Ferreiro Installationen, Performances und etablierte Bildungsformate (Führungen, Audioguides usw.), um innerhalb von Kulturinstitutionen „Ausnahmezustände“ zu erzeugen, mit der Absicht, neue Infrastrukturen und Governance-Modelle zu erproben.

Ferreiro hat Projekte in internationalen Institutionen durchgeführt: Bergen Kunsthall (Bergen, Norwegen), Lighthouse (Brighton, Großbritannien), Whitechapel Gallery (London, Großbritannien), Z33 (Hasselt, Belgien), Zacheta Gallery (Warschau, Polen), Museo del Oro (Bogota, Kolumbien), Lugar a Dudas (Cali, Kolumbien), Akademie Valand (Göteborg, Schweden), Museo Cerrillos (Santiago, Chile), Gaîté Lyrique (París, Frankreich) und TEOR/ética (San José, Costa Rica). Darüber hinaus hat er in zahlreichen Institutionen in Spanien gearbeitet, darunter das MACBA, das Centre d'Art Fabra i Coats und das Museu Nacional d'Art de Catalunya (Barcelona) sowie Matadero, La Casa Encendida und das Museo Thyssen Bornemisza (Madrid).




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