10.07.2019 18:30 UHR

Reenactment und Fiktion – Kritisches Kuratieren im Archiv

documenta Institut Diskurs #10 – Vortrag von Beatrice von Bismarck

10. Juli 2019, 18.30 Uhr
Hörsaal, Kunsthochschule Kassel

Reenactments von Ausstellungen sind in jüngerer Zeit zu einem dominanten Faktor innerhalb des Kunstbetriebs geworden. Sie sind in engem Zusammenhang mit dem  gestiegenen Interesse an „Exhibition History“ zu verstehen, zeigen sich darin nicht selten bewahrender Referenzialität und rekonstruktiver Geschichtsbezogenheit verpflichtet. Zu kurz kommen dabei allerdings die konstellativen Eigenschaften von Ausstellungen und mit ihnen die Bedeutungsverschiebungen, in die nicht allein die Exponate, sondern auch alle anderen an der kuratorischen Situation Mitwirkenden eingebunden sind. Der Vortrag geht den Implikationen nach, die diese Veränderungen nicht zuletzt in einem kritisch kommentierenden Sinne entwickeln können.

Beatrice von Bismarck, Professorin für Kunstgeschichte und Bildwissenschaft, Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig. 1989 bis 1993 Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt/Main, Abteilung 20. Jahrhundert. 1993 bis 1999 Universität Lüneburg, Mitbegründerin und -leiterin des „Kunstraum der Universität Lüneburg“. 2000-2012 Programmleiterin der Galerie der HGB.  Mitbegründerin und -leiterin des /D/O/C/K-Projektbereich der HGB. 2009 Initiatorin des Studiengangs „Kulturen des Kuratorischen“. Aktuelle Forschungsgebiete: Das Kuratorische, kulturelle Praxis und Globalisierungs-effekte, Funktionen des postmodernen Künstlerbilds. Publikationen (Auswahl): Interarchive. Archivarische Praktiken und Handlungsräume im zeitgenössischen Kunstfeld (hg. mit Hans Ulrich Obrist, Diethelm Stoller und Ulf Wuggenig), Köln 2002; Cultures of the Curatorial (hg. mit J. Schafaff, T. Weski), Berlin 2012; Timing - On the Temporal Dimension of Exhibiting (hg. mit R. Frank, B. Meyer-Krahmer, J. Schafaff, T. Weski), Berlin 2014.; Hospitality - Hosting Relations in Exhibitions (hg. mit B. Meyer-Krahmer), Berlin 2016; Now - Tomorrow - Flux. An Anthology on the Museum of Contemporary Art (hg. mit H. Munder, P. J. Schneemann), Zürich 2017; Curatorial Things (hg. mit B. Meyer-Krahmer) Berlin 2019 (im Erscheinen); O(f)f Our Times: The Aftermath of the Ephemeral and Other Curatorial Anachronics (hg. mit R. Frank), Berlin 2019 (im Erscheinen).

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Reenactment and Fiction – Critical Curating in the Archive
documenta Institute Discourse #10 – lecture by Beatrice von Bismarck

July 10, 2019, 6.30 pm
Auditorium, Kunsthochschule Kassel

Reenactments of exhibitions have become an increasingly dominant factor within the art world in recent years. They should be understood in the context of the increased interest in the wider field of “Exhibition History,” with the reenactments often displaying a commitment to the preservation of the original exhibitions’ referentialities or a reconstruction of their historical relations. However, this neglects the constellative qualities of exhibitions and the shifts in meaning these bring about, shifts that incorporate not just the exhibits themselves but all of those involved in the curatorial situation. The lecture will explore the implications that such changes can have, not least in terms of their role within critical commentary.

Beatrice von Bismarck is professor of Art History and Visual Culture at the Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig. From 1989 to 1993 she worked at the Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt/Main in the department for the 20th Century. From 1993 to 1999 she worked at the University of Lüneburg, where she was co-founder and director of the “Kunstraum der Universität Lüneburg.” From 2000 to 2012 she was program director of the Galerie der HGB. She is co-founder and head of the /D/O/C/K project division of the HGB. In 2009  she initiated the course “Cultures of the Curatorial.” Her current research areas include curatorial and cultural practices, the effects of globalization, and functions of the postmodern artistic image. Publications (selection): Interarchive. Archivarische Praktiken und Handlungsräume im zeitgenössischen Kunstfeld (ed. with Hans Ulrich Obrist, Diethelm Stoller, and Ulf Wuggenig), Cologne 2002; Cultures of the Curatorial (ed. with J. Schafaff and T. Weski), Berlin 2012; Timing - On the Temporal Dimension of Exhibiting (ed. with R. Frank, B. Meyer-Krahmer, J. Schafaff, and T. Weski), Berlin 2014; Hospitality - Hosting Relations in Exhibitions (ed. with B. Meyer-Krahmer), Berlin 2016; Now - Tomorrow - Flux. An Anthology on the Museum of Contemporary Art (ed. with H. Munder and P. J. Schneemann), Zürich 2017; Curatorial Things (ed. with B. Meyer-Krahmer), Berlin 2019 (forthcoming); O(f)f Our Times: The Aftermath of the Ephemeral and Other Curatorial Anachronics (ed. with R. Frank), Berlin 2019 (forthcoming).




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