Photo contact print of Ha Bik Chuen and his friends in documenta X (1997) Courtesy: Asia Art Archive and Ha´s family, Photo: Vennes Cheng

11.11.2021 18:30 UHR

Dislocated Visuality and Memorial Migrancy: documenta X 1997 and Hong Kong now

Lecture by Vennes Cheng, Sau Wai
(The Chinese University of Hong Kong)
Thursday 11. November 2021, 6.30 pm
Rotunda of Museum Fridericianum

Vennes Cheng, Sau Wai anchors her research in documenta X to examine the criticality of the exhibition’s curatorial impulses that are emerging belatedly in current Hong Kong twenty-three years later, when the city is undergoing brutal socio-political changes after the imposition of a new National Security Law by China in 2020. She proposes that the city and documenta X are intertwined in various ways.  The tenth iteration in 1997 marked the shift of the exhibition series from an aesthetics expression to a site of mediation and reflection of global contemporary crises. For Hong Kong, the year of 1997 is significant as it is the year that the city’s sovereignty was returned to China marking the end its 100-odd years of being a British colony. The entanglement between the tenth edition of documenta and Hong Kong is further traced by paying attention to the attendance of two Hong Kongers in the exhibition in 1997: Ackbar Abbas and Ha Bik Chuen. Abbas, then scholar at the University of Hong Kong, was one of the guests of the “100-day 100-guests” lecture series. Ha Bik Chuen – the late Hong Kong modernist artist – visited Kassel and documented the exhibition and the cityscape of Kassel photographically, one month after Hong Kong’s handover. The triad – documenta X, Ha Bik Chuen, and Hong Kong – constitutes historical, curatorial, aesthetic, and dialectical entanglements between Kassel and Hong Kong that Cheng will discuss in her presentation. 

Vennes Cheng, Sau Wai is a Hong Kong-based scholar and independent curator. She received a Ph.D. of Art History from The Chinese University of Hong Kong and M.A. in Cultural Studies from Goldsmiths, University of London. Cheng’s research areas include modern and contemporary art of Hong Kong and China, artist archive, and historical and mnemonic contingency. Cheng gave talks about archives of Hong Kong contemporary art and curating histories at various occasions, such as Seoul Mediacity Biennale 2018.  She was one of the selected emerging art professionals of Para Site in 2018. As the second holder of the joint fellowship by the Goethe Institut, Kunsthochschule Kassel and documenta archiv she spent three months researching resources of the documenta archiv and took part in the documenta studies project “to be dis_continued” exchanging with students, researchers and lecturers of Kunsthochschule.

Dislozierte Visualität und Erinnerungsmigration: die documenta X 1997 und Hongkong heute

Vennes Cheng, Sau Wai nimmt die documenta X als Ausgangspunkt, um die kritischen Impulse der Ausstellung zu untersuchen, die im aktuellen Hongkong dreiundzwanzig Jahre später mit Verspätung eine Resonanz finden, wenn die Stadt nach der Verhängung des neuen Nationalen Sicherheitsgesetzes durch China im Jahr 2020 gewaltige sozio-politische Veränderungen erlebt. Sie schlägt vor, dass sich verschiedene Verbindungen zwischen der documenta X und Kassel ausmachen lassen. Die zehnte Auflage der documenta 1997 markierte den Wandel der Ausstellung von einem Ausdruck der Ästhetik zu einem Ort der Vermittlung und Reflexion globaler zeitgenössischer Krisen. Für Hongkong ist das Jahr 1997 insofern von Bedeutung, als es das Jahr ist, in dem die Souveränität der Stadt an China zurückgegeben wurde und die über 100 Jahre andauernde britische Kolonialisierung beendet wurde. Die Verbindung zwischen der zehnten Ausgabe der documenta und Hongkong thematisiert Cheng auch anhand der Anwesenheit zweier Hongkonger an der Ausstellung 1997: Ackbar Abbas und Ha Bik Chuen. Abbas, der damals an der Universität von Hongkong lehrte, war einer der Gäste der "100 Tage 100 Gäste" Vortragsreihe. Ha Bik Chuen - der verstorbene modernistische Künstler aus Hongkong - besuchte Kassel und dokumentierte einen Monat nach der Übergabe Hongkongs die Ausstellung und das Stadtbild von Kassel fotografisch.  Der Dreiklang - documenta X, Ha Bik Chuen und Hongkong - stellt historische, kuratorische, ästhetische und dialektische Verflechtungen zwischen Kassel und Hongkong dar, die Cheng in ihrem Vortrag diskutiert.

Vennes Cheng, Sau Wai ist eine in Hongkong lebende Wissenschaftlerin und unabhängige Kuratorin. Sie hält einen P.hD in Kunstgeschichte der Chinesischen Universität Hongkong und einen MA in Kulturwissenschaften des Goldsmiths College, University of London. Zu Chengs Forschungsgebieten gehören moderne und zeitgenössische Kunst aus Hongkong und China, Künstler:innenarchive sowie historische und mnemotechnische Kontingenz. Cheng hielt bei verschiedenen Anlässen, wie der Seoul Mediacity Biennale 2018, Vorträge über das Archiv der zeitgenössischen Kunst in Hongkong und die Geschichte des Kuratierens. Sie war eine der ausgewählten aufstrebenden Kunstschaffenden von Para Site im Jahr 2018. Als zweite Stipendiatin des 2020 eingerichteten gemeinsamen Fellowships des Goethe-Instituts, der Kunsthochschule Kassel und des documenta archivs beforschte sie drei Monate die Bestände zur documenta X und stand im Rahmen des von Nanne Buurman organisierten documenta studies Projekts to be dis_continued mit Studierenden, Forschenden und Lehrenden der Kunsthochschule im Austausch.




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