12.06.2019 18:30 UHR

documenta Institut Diskurs #9

Liegt Vermittlung irgendwo zwischen ästhetischer Erfahrung und sozialer Interaktion? Vortrag von Ruth Noack.

12. Juni 2019, 18:30 Uhr
Hörsaal, Kunsthochschule Kassel

Der Vortrag blickt auf 25 Jahren kuratorischer Vermittlungsarbeit in der zeitgenössischen Kunst zurück und fragt nach deren Relevanz im Hier und Jetzt. Sollen Kurator*innen überhaupt über Vermittlung sprechen oder muss das den Vermittlungsprofis überlassen werden? Ist das kuratorische Sprechen über Vermittlung ein anderes als das der Vermittler*innen? Sind die Fragen der Hierarchie- und Symbolproduktion die wichtigen Fragen, oder geht es auch anders?

Ruth Noack, Autorin, Kunstkritikerin, seit den 90er Jahren Universitätsdozentin und Ausstellungsmacherin, hat audiovisuelle Medien und Kunstgeschichte studiert. Sie lebt in Berlin.

Noack war Kuratorin der documenta 12 (2007) und entwickelt derzeit eine neue Institution, A Museum In A School, die 2020 eröffnet wird. Zu ihren Ausstellungen gehören Scenes of a Theory (1995), Things We Don't Understand (2000), The Government (2005) (mit Roger M.Buergel), eine Einzelausstellung von Ines Doujaks Werk (2012), Notes on Crisis, Currency and Consumption (2015). Derzeit forscht sie für ihre nächste Ausstellung Ghosting the Nation.

Als Leiterin des Curating Contemporary Art Program am Royal College of Art, London, war Noack von 2012–13 auch Forschungsleiterin für das EU-Projekt MeLa – European Museums in a age of migrations. Sie war Šaloun-Professorin an der Akademie der Bildenden Künste, Prag (2013–14), Leiterin des Internationalen Kuratorenkurses der Gwangju Biennale 2014 und Lehrerin an der Internationalen Sommerakademie in Salzburg (2017 und 2018). Seit 2015 ist sie verantwortlich für eine der COOP Forschungsgruppen des Dutch Art Institutes. Ihr jüngstes Symposium "Between Resistance and Hallucination" (2018) wurde im Rahmen des DAI Planetary Campus realisiert.

Neben Artikeln und wissenschaftlichen Aufsätzen, die weit und international veröffentlicht wurden, hat sie Sanja Ivekovic: Triangle, Afterall Books geschrieben und Agency, Ambivalence, Analysis. Approaching the Museum with Migration in Mind herausgegeben (beide 2013).

Does art education exist somewhere between aesthetic experience and social interaction?documenta Institute Discourse #9 – lecture by Ruth Noack

June 12, 2019, 6.30–8.00 pm
Auditorium, Kunsthochschule Kassel

The lecture will look back on 25 years of curatorial mediation work within contemporary art and examine its relevance in the here and now. Should curators talk about art education at all, or should this be left to the specialists? Do curators discuss art exucation differently than educators? Are the most important questions those of hierarchy and symbol production, or could there be an alternative?

Ruth Noack, author, art critic, university lecturer, and exhibition organizer since the ’90s, studied audiovisual media and art history. She lives in Berlin.

Noack was curator of documenta 12 (2007) and is currently developing a new institution, A Museum in a School, which will open in 2020. Her exhibitions include Scenes of a Theory (1995), Things We Don't Understand (2000), The Government (2005) (with Roger M.Buergel), a solo exhibition of Ines Doujak’s work (2012), and Notes on Crisis, Currency and Consumption (2015). She is currently researching her next exhibition, Ghosting the Nation.

As head of the Curating Contemporary Art Program at the Royal College of Art in London, from 2012–13 Noack was also research director for the EU project MeLa – European Museums in an age of migrations. She was Šaloun professor at the Academy of Fine Arts in Prague (2013–14), director of the International Curator Course of the Gwangju Biennial 2014 and teacher at the International Summer Academy in Salzburg (2017 and 2018). Since 2015 she has been responsible for one of the COOP research groups of the Dutch Art Institute. Her most recent symposium, “Between Resistance and Hallucination” (2018), was held as part of the DAI Planetary Campus.

In addition to articles and academic essays that have been published widely and internationally, she is the writer of Sanja Ivekovic: Triangle (Afterall Books) and editor of Agency, Ambivalence, Analysis. Approaching the Museum with Migration in Mind (both published in 2013).




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